donderdag 24 maart 2016

zero waste

Zero waste, wij zijn er thuis meer en meer mee bezig. Echt zero gaan is gewoon onmogelijk maar we proberen onze afvalberg toch serieus te verkleinen. Sinds we er op letten, merken toch al een groot verschil bij ons restafval. Van 1 vuilzak per week naar 1 vuilzak om de twee weken gegaan en dit is dan met pampers van mijn onthaalkindjes inbegrepen. Dus we zijn goed bezig :-)
Dat plastiek afval, dat moet nog wel serieus minder. Het meeste plastiek afval hebben wij hier van yoghourtpotjes en koekjesverpakkingen.
Om die koekjesverpakkingen te minderen kan ik zelf beginnen te bakken maar eerlijk... ik zou niet weten wanneer ik dat nog moet doen. Misschien dat ik een vaste dag moet inplannen daarvoor ofzo? Ik ben er nog niet uit.
Die yoghourtpotjes gaan we helaas niet kunnen minderen, wij zijn alle 5 fervente yoghourteters.
PMD afval hebben we praktisch niet, enkel de shampooflessen zijn PMD. Water drinken we van de kraan, melk en frisdrank hebben we in glazen flessen en de blikjes en ander ijzer afval gaan naar Bompa IJzer ( mijn vader is sinds zijn pensioen begonnen met oud ijzer bij te houden, ieder zijn bezigheid eh ;-) )
Wat me hier de laatste tijd nogal stoorde waren die duizende papieren zakdoekjes. Met gemiddeld 6 onthaalkindjes per dag, vliegen die zakdoekjes er nogal door! En dan is zo een papieren zakdoekje ook nog veel te groot voor zo een mini snottepietje ( want ja, elke keer als ik een snottepietje heb afgekuist, moet dat zakdoekje natuurlijk in de vuilbak )
Dus naaide ik mini herbruikbare zakdoekjes. Ene kant tetradoek en de andere kant katoen. Ideale restjesverwerking! Om ze te naaien gebruikte ik ook van het goedkopere naaigaren, zo wordt dat toch ook nog gebruikt. Ik deed niet mee aan keren en doorstikken maar gebruikte gewoon mijn locksteek en naaide ze direct zo op elkaar, niet het mooiste maar wel de snelste manier.
Ik naaide ook nog twee mandjes, eentje voor de propere en eentje om de vuile in te doen. Die voor de vuile doekjes maakte ik met tafelzeil zodat ik dat toch wat kan ontsmetten nadat ik het heb leeg gemaakt.



Plastieken zakjes is iets wat ik liever niet meer in huis zie, maar als je gaat winkelen en je wilt vers fruit of groenten meenemen, dan ben je soms echt genoodzaakt om zo'n zakje te nemen. Daar zocht ik ook een oplossing voor en na wat opzoek werk kwam ik op een site waar ze zelf van die zakjes naaide.
In het huis van mijn grootmoeder staat nog een grote doos met gordijnenstof dus belde ik mijn tante op, zij zocht voor mij wat gordijnen uit, bracht ze naar hier en ik kon beginnen aan mijn zakjes.
De gordijnenstof was onderaan afgewerkt met een grote zoom dus hoefde ik ook al geen tunneltje zelf meer te naaien, handig :-)
Maar wat ik wel heb ondervonden is dat die stof wel heel erg glad is, het was toch wat prutsen om het recht te krijgen maar veel spelden hielp wel :-D
Ondertussen zijn de zakjes al een paar keer mee naar de winkel gegaan en het is echt geweldig. Ze zijn mooier dan de plastieken zakjes en ook véél ecologischer!

 Ik hoop dat ik hier wat inspiratie doorgeef aan andere en dat we zo samen de afvalberg kunnen verkleinen!

3 opmerkingen:

  1. Ook wij proberen zo afvalarm mogelijk te leven,en ik koop yoghurt in grote potten -die ik achteraf nog vaak herbruik- ofwel in glazen potten. Scheelt toch iéts.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel slim gezien! Leuke zakdoeken en die zakjes voor het fruit en groenten lijken mij heel handig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goe bezig Britt! De zakjes moeten één van dees ook komen hier. Knappe inspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen